Recept!!!

Det var någon som ville ha recept på thekakor och ostbullar, så jag lägger ut det här så kan alla få det.

                                                               THEKAKOR
½ liter mjölk, 50gram jäst, 100gram strösocker, 100gram smält margarin, 10gram salt, ca 1,5 kg vetemjöl

Blanda till en deg. Låt jäsa i 30 min. Baka ut till runds kakor, nagga. Låt jäsa i ca 1 timme. Grädda thekakorna i 225 grade i 8-10 minuter



                                                              OSTFRALLOR
5ogram smör, 5dl mjölk, 50gram jäst, 1 tsk salt, 1msk socker, 1,2-1,3 liter vetemjöl, valfri mängd ost ( ca 500gram)

Smält smöret, häll i mjölken och värm till fingervarmt. Rör ut jästen med lite av degspadet, tillsätt sen resten av degspadet, salt , socker och nästan allt mjöl. Arbeta ihop till en smidig deg och låt jäsa övertäckt i 30 min. Under tiden river du osten. Knåda degen på lätt mjölat bakbord, dela i 2 delar. Kavla ut varje del till en platta och stö över ost som på en pizza. Rulla ihop degen och knåda sen så att osten sprids ut i hela degen. Rulla tillen längd och dela i 8  eller 16 bitar,beroende på hur stora du vill ha dom. Går att göra hela limpor om man föredrar det. Jäs under bakduk i 30 min till. Pensla med uppvispat ägg och stö över mer riven ost på varje bulle, grädda mitt i ugen 250 grader i 8-10 minuter

LYCKA TILL




Kommentarer
Postat av: Tanten

Blir det så att jag blir utan jobb nu ett tag framöver tror jag bestämt att jag ska ta upp bakandet.

2009-03-20 @ 19:08:03
URL: http://plasttanten.blogg.se/
Postat av: Anonym

provade ostfrallorna! jättegoda :)

2009-03-26 @ 20:22:43
URL: http://systrarnaandersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0